Spreekbeurt over de Geschiedenis van het Vliegtuig

Deze spreekbeurt werd gemaakt door Mathieu

De Geschiedenis van het vliegtuig

LEONARDO DA VINCI.

Sinds de legende van de vogelman Daedalus verlangen de mensen er na om te kunnen vliegen als een vogel. Eeuwen lang dacht men dat het

kon door het nabootsen van de klapwiekende beweging van een vogel.

In de middeleeuwen maakten vele Europeanen zichzelf vleugels en sprongen van een berg of toren (vaak met fatale gevolgen).

In de 15e eeuw verdiepte Leonardo da Vinci zich ook in de geheimen van de vliegkunst. Hij bedacht wel dat de armen van mensen veel te zwak zijn om de vleugels in beweging te houden. Daarom schetste hij modellen van klapwiekmachines. Eeuwen later vind men de schetsen maar zover men weet heeft hij zijn ontwerpen nooit gebouwd.

Maar ze hadden ook nooit gevlogen omdat ze meer als 300 kg gewogen. De moderne Gossamer Albratros ( een door pedalen aangedreven vliegtuig dat het kanaal over stak 1979) woog nauwelijks 90 kg, terwijl de vleugels bijna 30 meter lang waren. Zijn idee was wel de eerste wetenschappelijke poging om een vliegmachine te ontwerpen. Bij de eerste bemande motorvliegtuigen was er een duidelijk onderscheid tussen enerzijds de dragende constructie, het geraamte, hoofdzakelijk dienende voor de sterkte, en anderzijds de vormgevende constructie, de huid, waardoor het vliegtuig de gewenste aërodynamische vorm verkreeg. Vleugels en staartvlakken bestonden uit een met doek bespannen geraamte van hout en/of bamboe. Later werd het doek van de vleugel vervangen door het zwaardere maar wel sterkere triplex. De dragende constructie van de romp werd nog lange tijd uitgevoerd als vakwerk, meestal van buizen of open profielen van staal of een aluminiumlegering. De stroomlijnvorm werd verkregen door een met spanlak strak getrokken doekbekleding. Deze zgn. gemengde bouwwijze (metalen vakwerkromp en houten vleugel) werd veelvuldig toegepast in de periode tussen de Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog en ook nu nog voor betrekkelijk kleine en langzame sportvliegtuigen. Het voortdurend zoeken naar steeds lichtere constructies heeft geleid tot een bouwwijze waarbij de beide taken, voldoende mechanische sterkte en aërodynamische vorm, zijn gecombineerd in een element, nl. de dragende huid. Een belangrijke voorwaarde ter verkrijging van een klein constructiegewicht is een klein dwarskrachtentransport door de vliegtuigdelen. Hiervoor dient de verdeling van de vliegtuigmassa zoveel mogelijk gelijk te zijn aan de verdeling van de uitwendige krachten in de vlucht. Voorts dient de afstand waarover de dwarskrachten een weg door de vliegtuigdelen zoeken naar hun reactiekrachten, zo kort mogelijk te zijn. In het algemeen leidt toepassing van dit constructiebeginsel tot een gedrongen vliegtuigvorm, waarin voldoende ruimte voor lading en installaties wordt verkregen voor het kleinste huidoppervlak. De aërodynamische eisen ten aanzien van geringe luchtweerstand en goede vliegeigenschappen leiden echter naar een slanke, langgerekte gedaante. Zoals te verwachten was heeft het gezochte compromis tussen deze tegenstrijdige eisen ertoe geleid dat de meeste transportvliegtuigen uiterlijk en constructief meer en meer op elkaar zijn gaan gelijken. Hun casco is een samenstel van meestal vier dunwandige kokerbalken, nl. romp, vleugel, kielvlak en stabilo, waarvan de wanden worden gevormd door de vliegtuighuid. Deze bestaat meestal uit dunne gewalste platen van bepaalde aluminiumlegeringen, bijv. Al-Cu of Al-Zn, die een grote mechanische sterkte paren aan een kleine relatieve dichtheid en betrekkelijk geringe productiekosten. Lichtere maar veel duurdere constructies zijn soms mogelijk met hoogwaardiger materialen zoals titaan, beryllium en zeer sterke samengestelde materialen, zgn. composieten. Voor minder zwaar belaste delen en voor kleine, langzame sport- en zweefvliegtuigen gebruikt men wel hout en triplex of met glasvezel versterkte kunststof.

Tijdens de tweede wereldoorlog is de vliegtuigindustrie zo veranderd door sterkere motoren onder andere straalmotoren en zijn de vliegtuigen wendbaarder geworden dat wil zeggen dat ze opeens van richting kunnen veranderen.

DOUGLAS.

Een Douglas is een vliegtuig met 4 motoren. En maakten op 20 december zijn eerste vlucht. De gene die het vliegtuig ontworpen heeft is Donald Douglas. Er zijn later ook verschillende soorten gebouwd.

De Douglas hoort tot een van de eerste gevechts vliegtuigen die gemaakt werd

SPIONAGE.

In de koude oorlog woedde er een geheime spionageoorlog. De VS wilde weten hoeveel vliegtuigen de Sovjetunie bezat. In de jaren 50 en het begin van de jaren 60 was de enige manier om die inlichtingen te verzamelen: boven Rusland vliegen.

Viermotorige boeing vol antennes en apparatuur vloog over Rusland en maakte foto’s van uit de lucht.

In de jaren 70 en 80 verscheen een nieuwe generatie jagers met veel sterkere motoren. Hoge snelheid was minder belangrijk, het ging er om dat ze snel konden wenden. Bovendien waren de nieuwe gevechtsvliegtuigen uitgerust met rader en de nieuwste verdediging’systemen. Twee daarvan zijn de MCDONNELL DOEGLAS(F15) EAGLE die wel een snelheid van 2698 km/per uur, en de GENERAL DYNAMICS (F16) FIGHTNING FALCON, met een snelheid van 2145km/pu

SLIM VLIEGEN.

In de jaren na de Koude oorlog is er heel veel gewerkt hoe ze vliegtuigen ‘’onzichtbaar’’ kon maken .

Dat is gelukt door een bommenwerper een soort ovale vorm te geven. Door die vorm worden de radar en de infrarood signalen zwakker terug gekaatst zodat het andere vliegtuig zo dichtbij moet vliegen om hem op de radar of infrarood systeem te kunnen zien.

Dit soort vliegtuigen noemen ze stealth vliegtuigen.

KRUISRAKETTEN

In recente oorlogen zijn kruisraketten gebruikt om belangrijke doelen uit te schakelen. Kruisraketten zijn eigenlijk kleine onbemande straaljagers die laag volgens een route naar hun doel vliegen en exploderen. Kruisraketten kunnen door duikboten en vliegtuigen worden afgeschoten.

Ze zijn bezig om de kruisraketten kleiner te maken en dat ze toch meer kracht hebben.

HIROSJIMA

Op 6 augustus 1945 werd de eerste atoombom afgevuurd. De bom ontplofte boven de stad hirosjima en vernietigde alles en iedereen binnen een straal van 16 kilometer ongeveer 70.000 mensen stierven direct

Moderne sport vliegtuigen

De moderne sportvliegtuigen zijn gemakkelijk te besturen veilig en goed uitgerust de meeste bieden plaats voor 2 personen

Ze kunnen gemakkelijker opstijgen en landen ze hebben al genoeg aan een grasveld

Ze zijn veel wendbaarder dan gewonde vliegtuigen dus kunnen ze meer kapriolen uit halen

Zoal loopings of een halve acht.

VEELDEKKERS

Veel vliegtuigen waren tweedekkers, omdat twee vleugels die door spandraden en vleugelstijlen met elkaar zijn verbonden, extra stevig zijn.

Mensen kwamen daarna op het idee om nog meer vleugels toe te voegen en zodoende de draagkracht verbeterde.

DUISTSE RARITEITEN.

In de tweede Wereldoorlog kwamen Duitse ingenieurs met een verbazingwekkend aantal radicaal nieuwe ideeën. Sommige toestellen werden aangedreven door propellers, andere door straal- of raket- motoren

Door de rariteiten van de Duitsers werden de vijanden het moeilijker gemaakt om Duitsland in de hand te houden dat er geen oorlog kwam tussen de landen

PAPIER VLIEGTUIGEN.

Iedereen kent wel de papieren vliegtuigen

Iedereen heeft er wel eens een gemaakt

Weet iemand waar het vandaan komt?

In het oude Egypte (waarschijnlijk sinds 2400 v.C.) werd voor het eerste papier gemaakt van de papyrus plant. De stroken werden dan kruislings over elkaar heen gelegd en werd er op geschreven met een soort krijt.

In Japan toen het papier verder ontwikkeld en er meer was werd er mee gevouwen. Dat noemde men Origami. Na een aantal jaren werden er vliegende modellen gevouwen vliegtuigen. Die vliegtuigen vlogen slechts een aantal meter voor dat ze alweer neerstortten. Papier was toen heel zeldzaam en had je papier dan maakte je een Origami figuur voor de tempel. Maar als men veel papier had werden er ook vliegtuigen gevouwen.

Na honderden jaren werden er betere vliegtuigen ontworpen.

Tot de dag van vandaag zijn er honderden ontwerpen gemaakt.

MODEL VLIEGTUIGEN.

Er zijn allerlei model vliegtuigen de meeste kennen alleen de plastic modellen

Maar er zijn ook speciale houten modellen. Dan meestal van balsa hout.

Er zijn daar verschillende vormen van plastic en balsa hout.

Als je van balsahout een vliegtuig maakt en hij is klaar moet hui is uitgebalanceerd worden.

Dan doe je een touwtje aan alle twee de kanten van de vleugels en hang je hem op.

Altijd moet de neus iets zwaarder zijn dan de staart

*ZWEVERS

*RUBBEREN MOTOR

*LIJN MODELLEN

*RC(RADIO GRAFISCH

*ELECTRO MODELLEN

* LEVENS GROTE MODELLEN

1* ZWEVERS

zwevers zijn de vliegtuigen die je meestal vanaf een berg gooit of met een harde worp de lucht in, tegen de windrichting in.

Het is heel moeilijk om vanaf de grond zo’n zwever lang te laten zweven.

Het gaat dan het makkelijkst op een warme zomer dag want dan zijn er thermiek bellen( een thermiek bel is opstijgende warmte)

2* RUBBEREN MOTOR

die rubberen motor is een gewoon elastiekje die opgewonden word.

Door de propeller die aan het elastiekje vast zit wordt het vooruit getrokken.

De rubberen motor modellen zijn balsa hout modellen van soms wel 1,2 g

De wedstrijden vinden meestal binnen plaats omdat daar geen wind staat

De vliegtuigen maken dan bochten om nergens tegen aan te vliegen

Er zijn 2 soorten klassen

Een klas dan zijn de vliegtuigen tot in de detail na gemaakt en een klas dan moet iedereen zelf een vliegtuigje maken die soms wel 10 minuten in de lucht blijven vliegen.

3* LIJN MODELLEN

Lijn modellen zijn modellen met een benzine motor op het vliegtuig

Je bestuurt het vliegtuig met twee lijnen. De ene lijn voor om hem de lucht in te trekken en de anderen om hem te laten dalen.

Er worden ook wedstrijden gehouden met lijnmodellen dan zit er achter het vliegtuig een lint die dan schade krijgt als hij de propeller van de tegenstander raakt. Zo’n wedstrijd duurt 3 minuten en de vliegtuigen gaan met een snelheid van 150 km rond

Na de wedstrijd wordt er gekeken hoeveel sneden jou lint heeft

De gene met de minste schade of scheuren in het lint wint.

4*RADIO GRAFISCH

met radio grafische modellen mag je in Nederland bijna nergens vliegen.

Omdat de zenders die zo’n model geeft en ontvangt word ook ontvangen bij schiphol en Rotterdam airport .

Ook komt het bij gewone vliegtuigen binnen en krijg jou vliegtuig problemen en stort het neer.

Radio grafische voertuigen hebben benzine motoren en maken dus veel geluid omdat ze in zo’n korte tijd zoveel verbruiken.

5* ELECTRO MODELLEN

In tegenoverstelling van radio grafische modellen kunnen deze modellen wel bestuurt worden door een afstandbediening.

Het verschil is, is dat deze modellen een electro motor hebben en dus minder lawaai maken. De afstandbediening is ook aangepaster aan het soort motor en word dus niet bij schiphol of vliegtuigen opgemerkt( behalve bij een hele hoge hoogte.)

De modellen kunnen een bereik hebben van 100 tot 1000 meter.

Deze vliegtuigen kunnen 8 tot 10 minuten vliegen.

Er zijn ook verschillende controllers van beginner tot gevorderd. Zo heeft er een van een beginner 2 hendels een om te sturen en een om gas te geven en een trimmer, terwijl een gevorderde controller ook 2 hendels heeft en soms wel 8 knopjes

6*LEVENS GROTE MODELLEN.

In de vliegtuig zaken worden er eerst radiografische levensgrote modellen gemaakt voor dat er echte vliegtuigen van gemaakt word.

Eerst worden ze getest in een luchttunnel dan word er lucht langs geblazen met rook of papier snippers.

Dan kunnen ze kijken hoe het reageert in de lucht

Die modellen worden ook gebruikt in films.

Omdat ze veel wendbaarder zijn kunnen ze capriolen uithalen die normale vliegtuigen niet uit kunnen halen.