Vliegtuigen

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Inhoudsopgave

 

1:Inleiding

 

 

2:Het vliegtuig

 

 

3:De gebroeders Wright

 

 

4:Hoe kan een vliegtuig vliegen

 

 

5:Snelle vliegtuigen

 

 

6:Vliegtuig ongelukken

 

 

7:Vliegtuigen die ik mooi vind

 

 

8:Bronvermelding


 

Inleiding

 

Ik heb mijn werkstuk over vliegtuigen gedaan

omdat ik erg van vliegtuigen hou.

Er waren veel boeken erover in de bibliotheek.

Eerst vond er niet zo veel aan omdat

onze computer werd schoon gemaakt

en toen werd mijn werkstuk dus

ook van de computer gegooid.

Balen!!!!

Later kreeg ik er weer zin in

en toen was het snel klaar

 

Veel lees plezier!

 

Hendrik


 

Het vliegtuig

 

De cockpit

 

In de cockpit zitten meestal twee en soms drie piloten. De gezagvoerder is de baas aan boord. Hij is de piloot met de meeste ervaring. Samen met de tweede piloot, de copiloot, bestuurt hij het vliegtuig. Iedereen heeft onderweg zijn eigen taken. De ene piloot houdt zich bijvoorbeeld bezig met het vliegen, terwijl de andere contact houdt met de verkeersleiding op de grond. De piloten controleren elkaar de hele tijd om zeker te weten dat ze geen fouten, maken. De stoelen van de piloten zijn er omheen ingebouwd met beeldschermpjes, hendels, schakelaars  en metertjes. Ook aan het plafond zitten nog lampjes en knopjes. De cockpit is zo ingericht dat de piloten steeds overal goed bij kunnen, zonder dat ze van hun plaats hoeven. Tussen de stoelen zit communicatieapparatuur waarmee het vliegtuig de hele vlucht in contact staat met de verkeersleiders op de grond. Voor zich hebben de piloten schermpjes waarop ze precies kunnen zien hoe hard ze gaan, in welke richting, op welke hoogte ze vliegen en waar ze zijn.

 

 

 

dit is de cockpit van binnen.

 

 

                                              

 

dit is een nephorizon.

Iedere piloot heeft een schermpje voor zich met een nephorizon. Het is een soort waterpas waarop de piloten kunnen zien of hun vliegtuig scheef gaat. In de lucht merk je niet dat je scheef gaat, en helemaal niet in de wolken, want daar zie je niets.  Daarom hebben ze een nephorizon op hun schermpje om het vliegtuig recht te houden. Er zijn ook schermpjes waarop de piloot kan controleren of alle apparatuur het goed doet. Als er iets mis is, zie je dat op de schermpjes. Gas geven kan in een vliegtuig niet met een pedaal, maar dat doet de piloot met een handgreep. Beide piloten hebben ook nog een soort joystick waarmee ze het vliegtuig naar links en naar rechts, en naar boven en beneden kunnen sturen. Natuurlijk bestuurt maar één piloot het vliegtuig, maar als het moet kan de andere  piloot het zo over nemen. Na de start schakelen de piloten meestal de automatische piloot in. Als de piloot de hoogte, de snelheid en de richting  in typt, doet het vliegtuig de rest. Vliegen is helemaal niet zo makkelijk. Het is veel moeilijker dan autorijden.  Een vliegtuig  kan vooruit maar ook naar beneden en naar boven. Een auto kun je aan de kant zetten als de tank bijvoorbeeld leeg is of als je iets vreemds hoort. Bij een vliegtuig kan dat niet. Een piloot moet daarom  zijn reis steeds goed voorbereiden  zodat hij onderweg niet voor verrassingen komt te staan. Als dat wel gebeurt, dan weet hij wat hij moet doen. De piloten hebben geleerd hoe ze vanuit de cockpit een brand in de motor kunnen blussen. Voor dat soort dingen moeten ze vaak oefenen. Het starten en landen doen de piloten meestal zelf, zonder automatische piloot. De start en de landing zijn de spannendste momenten van het vliegen. Dat doen ze omdat ze dicht bij de grond zijn. Dat betekent dat het vliegtuig kan neerstorten als er iets misgaat.

 

 klasse

 

Het passagiersgedeelte het de cabine. De cabine is verdeeld in klassen. Ze worden gescheiden door een gordijn. De goedkoopste, die de meeste mensen gebruiken, heet de economy class of toeristenklasse. De business class is  veel duurder, wel twee of drie keer. Deze klasse kun je ook zakenklasse noemen. Het is een aparte ruimte met grotere stoelen, en meer ruimte om je benen te streken. Als je in deze klasse reist, krijg je onderweg lekkere hapjes en drankjes, dan de mensen in de toeristenklasse. Het is niet alleen voor zakenmensen, maar ook voor gewone mensen, als ze het er voor over hebben. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben nog duurdere en luxere stoelen in hun vliegtuigen. Die noemen ze first class. Je hebt in de first class nog meer ruimte dan in een business class. De stoelen kunnen uitgeklapt worden tot bedden. En ze hebben het beste en lekkerste eten en drinken. De duurste stoelen zitten voor in het vliegtuig, omdat je daar het minste last hebt van het lawaai van de motoren.

 

De gebroeders Wright

 

Hete eerste goedwerkende vliegtuig de Flyer, werd gebouwd door twee Amerikaanse broers, Orville en Wilbur Wright. Op donderdag 17 december 1903 ging  het eerste vliegtuig de lucht in. Het werd bestuurd door Orville Wright.Het vliegtuig vloog in 12 seconden 36 meter. Dit was het eerste vliegtuig dat op eigen kracht was opgestegen. Zo bouwden ze het vliegtuig: eerst bouwden ze een zweefvliegtuig met dubbele vleugels. Daarna maakten ze aan de  aan de voorkant een horizontaal hoogteroer. Aan de achterkant maakten ze een richtingroer waarmee ze konden sturen. De vleugels konden met draden worden verbogen om het vliegtuig naar links of naar rechts te laten zakken. Daarna maakten ze een 12 pk motor op het vliegtuig vast, die met fietskettingen de propellers liet draaien. Orville bestuurde het vliegtuig met twee hefbomen, en door zijn lichaam naar links of naar rechts te verplaatsen.

 

 dit is de Flyer.

 
Hoe kan een vliegtuig vliegen

 

Vroeger dachten de geleerden dat toestellen die zwaarder waren dan de lucht niet konden vliegen. Ze konden het zich gewoon niet voorstellen. Een vliegtuig wordt gedragen door de lucht. De luchtdruk onder de vleugels  is hoger dan boven de vleugels. Zo duwt de lucht het vliegtuig omhoog. Het luchtdrukverschil dat hiervoor nodig is, maakt het vliegtuig zelf. Dat komt door de snelheid en de vorm van de vleugels. De motoren duwen het vliegtuig vooruit en hoe harder het gaat, hoe sneller de lucht onder de vleugels stroomt. Van boven zijn de vleugels bol, waardoor de lucht langs de bovenkant iets langzamer gaat. Toch willen de luchtstromen elkaar tegelijk weer tegen komen achter de vliegtuigvleugel. Daardoor gaat de lucht boven de vleugel langzamer dan onder de vleugel. En de lucht die sneller beweegt heeft een lagere druk, dan de lucht die trager beweegt.

 Hoe sterker de motoren en hoe groter de vleugels, hoe meer het vliegtuig kan dragen. Supersnelle vliegtuigen zoals straaljagers hebben een andere vorm. Ze zijn meer pijlvormig met puntige neuzen. Door de  strakke vorm houdt weinig het vliegtuig tegen. En daarom hebben ze genoeg aan kleinere vleugels.

 

Snelle vliegtuigen

 

De F 16

 

In het Nederlandse leger vliegen ze met F-16  straaljagers. De naam F-16 betekent eigenlijk Fighting Falcon.Dat betekent vechtende valk in het engels. De F-16 is een erg snel vliegtuig, hij is sneller dan het geluid.Als je een straaljager in de lucht ziet vliegen hoor je een enorme knal. Hij gaat dan door de geluidsbarrière. Hete geluid gaat eigenlijk als golven door de lucht. Die golven gaan ongeveer 1200 kilometer per uur. Een straaljager vliegt dus nog sneller.Op de F-16 passen de nieuwste wapens. Het vliegtuig kan worden gebruikt om raketten mee uit de lucht te schieten.Het vliegtuig wordt ook gebruikt om gebieden te verkennen.Dan vliegen ze over het land om te kijken waar bommen gevallen zijn, of om de vijand in de gaten te houden.De piloten van een F-16 zitten op schietstoelen. Als het vliegtuig neerstort kan de piloot zich door de schietstoel uit het vliegtuig bevrijden.Als hij dan in de lucht is gaat er automatisch een parachute open.

 

 Dit is een F-16

 

 


 

De Lockheed SR-71 Blackbird

 

 Het snelste vliegtuig ter wereld is de Lockheed SR-71 Blackbird. Hij kan 3530 kilometers per uur. De Blackbird is ontworpen als spionage vliegtuig en moest zo hoog mogelijk en snel mogelijk kunnen vliegen. Er kunnen  twee piloten in het vliegtuig. De piloot in de voorste cockpit bestuurde het toestel en de navigator, de piloot achter hem bestuurd de spionageapparatuur. Hij word nu gebruikt voor wetenschappelijke onderzoeken en voor testen. Een Blackbird moet om de twee uur bijtanken. Die krijgt hij van een tankvliegtuig.

 

 het zwarte vliegtuig is een Blackbird

 

 

Er zijn twee Blackbirds. Hij kan op 26 kilometer hoogte vliegen. Een Blackbird gaat drie keer sneller dan het geluid. Een Blackbird landt met een snelheid van 280 kilometer per uur en laat dan een parachute los waardoor het vliegtuig kan remmen.

 

Vliegtuig ongelukken

 

 

 De Comet

 

Omdat drie Comets, in 1953 en 1954 neergestort waren, moesten ook alle Comets aan de grond blijven. Om te zie hoe de luchtdruk tijdens de reis is pompten ze water in een grote”bak” waar een Comet in zat. Toen de romp van het vliegtuig open barste, wisten ze hoe het ongeluk was gekomen. Metaalmoeheid had het ongeluk veroorzaakt.

 Hier zat een Comet in een grote ”bak”met water.


 

De Boeing 737

 

Op 28 april 1988, tijdens een reis naar Honolulu,Hawaï,scheurde een deel van de romp van een Boeing 737 van Aloha Airlines. Het vliegtuig vloog op 7300 m hoogte. Het vliegtuig was erg beschadigt maar kwam veilig op de grond. Van de 95 mensen in het vliegtuig was een steward dood.

 dit is de Boeing 737

 

De Concorde

 

In juli 2000 was een klapband bij de start waarschijnlijk de oorzaak van het neerstorten van  een Concorde van Air France, waarbij  niet één van de passagiers het overleefde. Alle Concordes moesten aan de grond blijven, om uit te zoeken hoe het kwam dat de Concorde neerstortte.

 

Vliegtuigen die ik mooi vind

 

De Boeing 747

 

Als je in  de vakantie gaat vliegen, ga je met een passagiersvliegtuig. Dat vliegtuig  is speciaal gebouwd om veel mensen mee te kunnen nemen.. Er zijn verschillende passagiersvliegtuigen. Het bekendste daarvan is de Boeing 747.Hij wordt ook wel de Jumbojet genoemd, omdat hij zo groot is. In een Boeing 747 passen 500 passagiers. En dan is er ook nog ruimte voor al de bagage. Het toestel kan wel 200.000 liter brandstof meenemen. Daarmee kun je lang vliegen. Het vliegtuig kan van Amsterdam naar Singapore vliegen zonder te tanken.

Hij kan wel 900 km per uur. De Boeing 747 is er al sinds 1969, en heeft al meer dan  1,8 miljard mensen vervoerd, en meer dan 40 miljard km gevlogen. Het vliegtuig is zo groot, dat het eerste vliegtuig van de gebroeders Wright erin zou kunnen vliegen.Het vliegtuig is 70 meter lang en  is  van de en punt van de vleugel tot de andere punt van de vleugel 64 meter. Ik vind dit vliegtuig zo mooi omdat hij zo lang, groot, en mooi is.

 

Dit is de Boeing 747.

De concorde

 

In 1976 kwam er een nieuw vliegtuig. Hij heette  De Concorde. De Concorde was het eerste passagiersvliegtuig dat sneller dan het geluid vloog. De snelheid was 2150 km per uur, twee keer sneller dan het geluid. Ze hadden nu de helft minder tijd nodig dan gewone vliegtuigen. Een gewoon verkeersvliegtuig doet er zeven uur over om van Londen naar New York te vliegen. De Concorde doet het in drieënhalf uur. De meeste gevechtsvliegtuigen konden deze snelheid niet verbeteren. De Concorde heeft een startsnelheid van 400 km per uur. Dat is veel sneller dan andere vliegtuigen. Een Boeing 747 heeft een startsnelheid van 320 km per uur. De banden van de Concorde zijn versterkt met staalkabels. Want als een band klapt, kunnen er stukken het vliegtuig beschadigen.

De neus van De Concorde is puntig om de lucht met twee keer de snelheid van het geluid te doorboren. Als hij landt, zakt het vizier van De Concorde  in de neus, en zie je de voorruit van de cockpit. Tot slot zakt de neus zelf naar beneden voor een beter zicht op de grond. Ook bij het opstijgen wijst de neus naar beneden. Ik vind dit vliegtuig mooi omdat hij een mooie puntige neus heeft en omdat hij mooie vleugels heeft. De Concorde is 62 meter lang en 25 meter breed.

Dit is de Concorde.

De superjumbo

 

De Europese vliegtuigbouwer Airbus Industrie maakte het grootste vliegtuig ter wereld. De Airbus A380. De Airbus A380 kan 555 passagiers vervoeren. De Airbus  A380 is eigenlijk een dubbeldekker. De onder delen worden in, Frankrijk, Engeland ,Duitsland en Spanje gemaakt, en dan naar Frankrijk gebracht en daar word dan het vliegtuig in elkaar gezet.Dit vliegtuig vind ik mooi omdat hij zo

groot is en omdat hij twee verdiepingen heeft.

dit is de Airbus A380.

De Hypersoar

 

De Hypersoar is een raket vliegtuig.In 2035 vervoert Hypersoar misschien mensen en goederen en gaat dan met een snelheid van

10.000 kilometer per uur. Hypersoar moet op de rand van de dampkring gaan ‘kaatsen’. Telkens als hij bijna in de dampkring valt, brengen de motoren van hem, hem weer op de juiste hoogte. Ik vind deze raketvliegtuig zo mooi omdat hij mooie vormen heeft en gestroomlijnd.

 

 Dit is de Hypersoar

 

De Canadair CL-415

 

De Canadair is een watervliegtuig. Maar het kan ook op de grond landen. Door zijn bootvormige romp en drijvers kan hij op het water landen. Hij is ontworpen om bosbranden in Canada te bestrijden. Met een snelheid van 130 kilometer per uur kan hij zijn reservoirs vullen, in 12 seconden heeft hij al 6000 liter ingenomen. Ik vind dit vliegtuig zo mooi omdat hij er zo stoer uitziet, en omdat ik de kleur zo mooi vind. De Canadair CL-415 is 20 meter lang en 29 meter breed.

 

 Dit is de Canadair Cl-415.

 

bronvermelding

 

ik heb de volgende boeken 6 gebruikt:

Vliegen en vliegtuigen, geschreven door Bill Gunston,

Het beste boek over Vliegtuigen, geschreven door Ian Granham,

De lucht in geschreven door Christa Carbo en Gertie Jaquet,

Alles over vliegtuigen geschreven door Andrea Erne,

Vliegtuigen geschreven door Moniek van Zijl, en

De mooiste vliegtuigen geschreven door Francis Dreer.