Deze spreekbeurt werd gemaakt door Joris
Dit is de plek waar het allemaal begon. In deze boerderij was tot de 19e eeuw bierbrouwerij Bavaria gevestigd. Laurentius Moorees was de grondlegger van dit bedrijf dat tot op heden nog steeds in handen is van dezelfde familie. In die tijd werd het bier nog afgevuld in tonnen, die per stuk 106 ‘potten’ bier bevatten. Per jaar brouwde Laurentius 18 tonnen bier.
Jan Swinkels, kleinkind van Laurentius en geboren in 1851, wist op een briljante wijze de brouwerij te verbeteren. Zijn bier was (toen al!) veruit het beste uit de omgeving, en Bavaria werd al snel op steeds meer plaatsen getapt. In 1924 werd er een nieuwe brouwerij gebouwd om aan de groeiende vraag naar Bavaria te voldoen. Al heel snel was ook deze nieuwe brouwerij te klein.
De drie zonen van Jan traden in de voetsporen van hun vader. Zij gingen naar het buitenland om zich verder te verdiepen in de kunst van het brouwen. Het ‘Brabantse bier” werd in deze tijd ook ver buiten de eigen omgeving steeds populairder. De eerste vrachtwagen werd aangeschaft zodat ook het vervoer geen probleem meer opleverde. De jaarproductie was in die tijd gestegen naar 12.000 hl.
In de jaren 30 werd de vraag naar flessenbier steeds groter. Bavaria besloot daarom in 1933 een bottelarij te bouwen om aan deze vraag te voldoen. Begin 1934 draaide de bottelarij met een capaciteit van 2000 flessen per uur. De gang van zaken in de bottelarij kun je zien door in het menu voor Brouwproces te kiezen.
Alleen de beste mout zorgt voor een heerlijk goudgeel Bavaria biertje. Daarom werd in 1937 een eigen mouterij gebouwd, zodat Bavaria altijd verzekerd was van de hoogste kwaliteit. En niet alleen Bavaria: we leveren ook mout aan andere brouwerijen in Nederland en zelfs daarbuiten! Neem ook eens een kijkje in de mouterij!
in1955 begint Bavaria met de productie van 3 -Es frisdranken De naam is afgeleid van de drie S-sen, de 3 heren Swinkels, die op dat moment de brouwerij leidden. De populariteit van het Bavaria bier bleef ondertussen gewoon stijgen, getuige het lied dat in die tijd veelvuldig klonk bij tal van gelegenheden
“Zingt, zingt, zingt Broeders, zingt!
“Bravo” voor Bavaria bier!
Kostelijk brouwsel van Brabantse grond, Lafenis, uren in ‘t rond!
Drinkt, drinkt, drinkt Broeders, drinkt!
Altijd Bavaria bier Edele dronk uit flessen en fust, Heil, die Bavaria lust.
Klinkt, klinkt, klinkt Broeders, klinkt! Hoog!
Het Bavaria bier Toont, dat je ‘t beste van ‘t betere kent,
Toont dat je Brabander bent!
Bavaria gaat voor het eerst over de grens. En met succes! Voor Islamitische landen wordt bijvoorbeeld een alcoholvrij bier gebrouwen dat eind tachtiger jaren ook in Nederland wordt geïntroduceerd als Bavaria Malt. Bavaria kan de enorme vraag bijna niet aan en alle zeilen worden bijgezet om iedereen van een Bavaria te voorzien.
Bavaria is, mede dankzij het grote succes van Bavaria Malt, zo groot geworden dat er besloten wordt te stoppen met de reclamecampagne “gebrouwen in ons eigen Brabant”. En de nieuwe reclamecampagne? Dat werd: Zo. Nu eerst een Bavaria. Onder de menuoptie Marketing vind je een groot aantal van onze commercials en advertenties.
In nog geen 5 jaar vergroot Bavaria de productie van 3 miljoen naar 4 miljoen hectoliter bier. Dat is een groei van meer dan 30%! Dit werd natuurlijk goed gevierd bij Bavaria. Wat ook gevierd werd, was de introductie van Moreeke: een speciaalbier waarvan de naam afgeleid is van de oprichter van Bavaria, Laurentius Moorees. Mensen wiens naam afgeleid is van de naam Moorees waren allemaal uitgenodigd!
Het vertrouwde logo van Bavaria wordt in een nieuw jasje gegoten, wat een nieuw etiket en een vernieuwing van het blauwe kratje tot gevolg heeft. De reclamecampagnes blijven eigenzinnig, wat Bavaria de bijnaam van de ‘Pietje Bell’ onder de bierbrouwers oplevert.
Vijf miljoen hectoliter bier per jaar, gebrouwen met zuiver mineraalwater uit eigen bronnen en mout uit eigen mouterijen! Eerlijk bier dat zijn weg vindt door heel Nederland en over de hele wereld, zo’n 100 exportlanden genieten inmiddels van de heerlijke smaak van Bavaria bier. We gaan echter niet op onze lauweren rusten, Bavaria blijft continu doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe producten en verpakkingen.