Ferrari
Enzo Ferrari
Enzo Ferrari is geboren in Modena in 1898. Hij moest van school toen zijn
vader overleed.
Nadat hij de 1e wereldoorlog had gevochten, werd hij testrijder in Turijn.
Daarna ging hij als coureur en testrijder in Milaan werken. Zijn carrière
begon na de wedstrijd Parma Berceto in 1919.
In 1920 ging hij werken bij Alfa Romeo, waar hij 20 jaar bleef en carrière
maakte. Hij begon als testrijder en werd coureur en uiteindelijk directeur
van de raceafdeling van Alfa Romeo.
In 1943, tijdens de 2e wereldoorlog, verhuist de fabriek van Modena naar
Maranello en maakt machines.
Na in 1944 gebombardeerd te zijn, wordt de fabriek in 1946 opnieuw
opgebouwd onder de naam Ferrari en begint de bouw van de 1e Ferrari; de
“125 Sport”. Een 12 cilinder die in 1947 op het circuit Piacenza meerijdt.
Twee weken later wint deze auto de Rome Grand Prix.
In 1963 begint Enzo Ferrari een trainingsschool in Maranello. In 1972 wordt
de Fiorano testbaan gemaakt.
Enzo Ferrari krijgt veel onderscheidingen in Italië, onder andere van de
Technische Universiteit van Bologna. Ook in het
buitenland wint hij veel prijzen. Onder zijn leiding (1947-1988) wint
Ferrari meer dan 5.000 races over de hele wereld en veroverd hiermee 25
wereldtitels.
Ferrari heeft 9 ‘gewone’ modellen gemaakt in verschillende uitvoeringen. Na
1982 ging Ferrari Formule 1 wagens maken.
Enzo Ferrari overlijdt in Modena in 1988.
De Ferrari fabriek
De Ferrari fabriek staat in Maranello. Maranello ligt in Toscane in Italië.
In de fabriek werken momenteel 1900 mensen. Van deze 1900 mensen zijn er
1550 die in de productie van auto`s werken. Voor het Racing team zijn er de
andere 350 mensen.
Voor Ferrari is het rood de meest bekende kleur. Maar tegenwoordig kan de
Ferrari in 18 kleuren gemaakt worden.
Het Fiorano circuit
In 1972 is het circuit aangelegd naast de fabriek. Het had toen een lengte
van 3 km. In 1996 is het traject wat veranderd en is toen ook wat langer
gemaakt. Het hele circuit wordt bewaakt door televisie camera’s. Het
circuit wordt gebruikt voor Formule 1 en GT auto`s. GT auto`s zijn luxe
auto`s.
Het Mugello circuit
In 1988 koopt Ferrari dit circuit in de buurt van de stad Florence. Ferrari
vernieuwt het traject en daardoor is dit het mooiste circuit van de wereld!
Er worden ontwikkelingstesten gereden. Het is 5 km lang en 100% eigendom
van Ferrari.
Het Ferrari museum
Het museum is in 1990 in de plaats Maranello geopend, vlak naast de
fabriek. Meer dan 100.000 mensen per jaar bezoeken het museum, waar veel
verschillende types te zien zijn. Er zijn echte auto`s en schaalmodellen te
zien. Van de GT`s staan er de originele modellen vanaf de “125” tot de
“F50”.
Ook kan je zien hoe een auto gebouwd wordt. De wagens zijn helemaal van
aluminium en de motor vormt het dragende deel voor de achteras.
Van de Formule 1 wagens staan er verschillende opgesteld.
ook de meest recente types, waar bijvoorbeeld Michael Schumacher
en Eddy Irvine in hebben gereden staan er opgesteld.
Dit zijn de sponsors van Ferrari
Marlboro, Shell, FedEx, Tic Tac, Tim, Fiat, Magneti Marelli, Bridgestone,
Arexons, Brembo, Mahle, SKF en Tommy.
Dit zijn de leveranciers van Ferrari
Momo, TRW Sabelt, Usag, Veca, Techno Gym, Europcar, Cevo, Champion, Cima
LEAR Corp, Rezza, Sachs, Valleverde en PTC.
Het Team
Ferrari zou in de Formule 1 nooit zo goed kunnen presteren zonder team. Het
team wordt geleid door Jean Todt. In het team zitten alle soorten monteurs.
De ontwerpers van de F1 bolides zijn Ross Brawn en Rory Byrne.
Luca Badoer
Luca Badoer is de testrijder van Ferrari hij test de wagens om Michael en
Rubens te ontlasten hij rijdt op een dag wel 100 rondjes met een formule 1
bolide van Ferrari.
Michael Schumacher
Michael Schumacher begint op zijn vierde met karten. In 1984 en 1985 is hij
Duits juniorenkampioen en dat laatste jaar eindigt hij als tweede in het
wereldkampioenschap.
In 1986 stapt hij over naar de senioren en wordt hij derde in het Duitse en
Europese kampioenschap. Het jaar erna wint hij beide titels. Ook wordt hij
kampioen in de Formule König in 1988. Datzelfde jaar leveren zijn optredens
in het Europees kampioenschap Formule Ford 1600 een tweede plaats in de
eindstand op.
Rubens Barrichello
Rubens Barrichello begint in 1981 met karten. Hij wordt dat jaar en ook
1982 en 1984 tweede in het juniorenkampioenschap van Sao Paulo. In 1984
wordt hij vice-kampioen van Brazilië bij de junioren.
In 1985 wint hij de 2 Uur van Sao Paulo en het jaar erna wint hij in de
A-klasse van het Braziliaanse kampioenschap. De kroon op zijn kartloopbaan
is de Zuid-Amerikaanse 125cc-titel in 1987. In dat jaar en het volgende
pakt hij bovendien de titel in de kampioenschappen van Sao Paulo en
Brazilië. Na in 1989 als vierde te zijn geëindigd in het Braziliaanse
Formule Ford-kampioenschap gaat hij naar Europa.
F50 uit 1995
De Ferrari F50 is een echte race Ferrari. Hij is niet gebouwd voor de
openbare weg, maar voor het circuit. Veel van de technologie die is
gebruikt, komt uit de Formule 1 wagens van Ferrari. Het model is een
verbeterde versie van de F40. Wat opvalt aan de auto zijn natuurlijk de
prestaties. Zijn topsnelheid is 325 kilometer per uur. En hij rijdt in 3,7
seconden 100 kilometer per uur. Dat is natuurlijk heel bijzonder. De
Ferrari F50 kost ongeveer fl 1011500!
De voorganger van de F50, de F40
De F40 is een model dat is uitgebracht ter ere van het 40 jarig jubileum
van Ferrari. Het model is ontworpen voor op het circuit en ziet er
uiteraard heel erg stoer uit dankzij de grote achterspoiler. De F40 rijdt
in 3,9 seconden 100 kilometer per uur. Zijn topsnelheid is 324 kilometer
per uur. Er zijn 1315 exemplaren van de F40 gemaakt.
Ferrari 550 Maranello uit 1996
De 550 Maranello ziet er misschien niet zo snel uit, maar dat is die wel.
Het is een auto met enorme prestaties. Zijn topsnelheid is 320 kilometer
per uur. En hij rijdt in 4,4 seconden 100 kilometer per uur. Het is een 12
cilinder motor met 485 PK bij 7000 toeren per minuut. Een absoluut beest
dus. En hij is heel luxe aan de binnekant.
De Ferrari 550 Barchetta uit 2001
De 550 Barchetta is het nieuwste model van Ferrari. Zijn topsnelheid is 300
kilometer per uur. Hij rijdt in 4,4 seconden 100 kilometer per uur. Het is
een 12 cilinder cabriolet. In het 1e jaar worden er 448 gemaakt.
De Ferrari F60
Ferrari is nu met de F60 bezig. De F60 kan in 3,2 seconden 100 kilometer
per uur rijden. En zijn topsnelheid is 378 kilometer per uur. Ze denken
dat deze in 2002 uit zal komen.