n.l.d.
- ik hou het over n.l.d. omdat….
- ik kan er niet veel over vertellen
en ik weet niet alles uit mijn hoofd.
nld is de engelse afkorting van non-verbal learning disabilities.
in het Nederlands betekent het niet-verbale leerstoornissen .
non-verbaal betekent iets duidelijk te maken via lezen.
en verbaal betekent door iets te vertellen
kinderen met nld kunnen informatie beter verwerken
wanneer ze die horen,dan waaneer ze die moeten zien of voelen.
dit betekend dat kinderen met nld het erg lastig vinden om nieuwe informatie tot zich te nemen.
ze hebben vooral moeite met rekenen en begrijpend lezen,ze zijn nog al eens onhandig
en met vriendjes gaat het niet altijd goed.
kinderen met nld zijn zeker niet dom
ze zij verbaal meestal zeer sterk en beseffen heel goed dat ze anders zijn dan anderen
en daar worden ze wel eens ongelukkig van.
nld is in Nederland vrij onbekend,terwijl er 5 procent van de leerlingen op gewone basisscholen in meer of minder mate nld hebben.
nld is aan te tonen met een uitgebreid neuropsychologisch onderzoek.
zo’n onderzoek is echter tijdrovend en kostbaar.
mijzelf
het begon met mij met hoofdpijn
ik had elke dag hoofdpijn en daarom ging ik naar de kinderarts
ik kreeg lichamelijke onderzoeken zoals een e.e.g
dan krijg je een soort plakkertjes op je hoofd en op een beeld scherm kun je de hersenfuchtie zien , maar dat was allemaal goed .
en toen moest ik naar de neuropsycholoog.
ik moest spelletjes doen en vragen beantwoorden.
en daar kwam uit dat ik een lichte vorm van nld had.
ik had hoofdpijn door spanningen en het steeds moeilijker werd op school.
de oorzaak van nld is dat de rechter en de linker helft van de hersenen niet goed samen werken.
hoe kun je zien dat een kind nld heeft ?
- de kinderen zijn dan onhandig en houterig.
- veel gekke ongelukjes.
- problemen met de fijne motoriek bijvoorbeeld de pengreep en hanteren van mes en vork.
- laat gaan praten.
- problemen met inzichtelijk rekenen.
- traagheid en onzekerheid.
- onverklaarbare uitingen van woede en angst.
- moeite met gelaatsuitdrukkingen.
- snel verdwalen.
- gevaarlijk gedrag in verkeer.
waar ouders rekening mee moeten houden
met een kind met nld.
- erken dat je kind nld heeft, dan kun je er beter mee omgaan.
- vermijd straf en dreigen maar vertel wel wat het fout heeft gedaan.
- menader het kind met praten en wel direct en geen uur later.
- dwing je kind niet opdingen die het niet durft.
- geef het kind complimenten wanneer het iets goed doet
waar leerkrachten rekening mee moeten houden
met een kind met nld.
- je kunt beter 1 volwassene met het kind laten werken als meerdere.
- geef het kind complimenten wat het goed kan en doet.
- de leerling leert door te praten ,isoleer hem niet.
- geef duidelijke aanwijzingen vermijd kleinere .
- maak de taken die hij moet doen overzichtelijk.
- vermijd opdrachten met een tijdslimiet dit veroorzaakt stress.
en heermee heb ik geprobeerd
in mijn eigen woorden te zeggen wat nld is
dit was mijn spreekbeurt.
- wat is voluit nld????
- noem 1 ding hoe je aan een kind kunt zien dat ie nld heeft.
- wat was de oorzaak van nld.
dit was mijn spreekbeurt
Linda Kozijn