Spreekbeurt over Search and rescue

De S.A.R

Search and Rescue

Embleem betekend: Dienen in Nood

De S.A.R is een helikopter eenheid van de koninklijke luchtmacht.

De Geschiedenis :

De eenheid is opgericht in 1959 om opsporings- en reddingswerk te verrichten.

Zij hadden toen de thuisbasis op vliegveld Ypenburg. ( dat ligt in de buurt van Den Haag )

De eenheid had als operatiegebied het zeegebied rond Vlieland en Terschelling .

Zij vlogen met de Alouette 2 .

In 1966 kreeg de S.A.R. 5 snellere en grotere Alouette 3 helikopters.

Twee jaar later verhuisde de S.A.R naar vliegveld Soesterberg. De taken waren toen luchtfotografie en transportvluchten ten behoeve van het Koninklijk Huis.

Later verhuisde de S.A.R naar vliegveld basis Leeuwarden en verloor deze taken weer.

In 1994 kwam de Agusta Bell Helikopter .

Na verloop van tijd kregen de SAR helikopters er de taak bij om patiënten te vervoeren van de Waddeneilanden naar ziekenhuizen op het vaste land.

Tegenwoordig: vliegt de S.A.R. nog met de Agusta Bell helikopters.

Het team bestaat uit 25 personen.

De taak is uitgegroeid tot een officiële 24- uurs stand by- dienst. Verder verleent de SAR haar diensten als bijzondere omstandigheden, zoals dijkbewaking bij zware storm of tijdens de watersnood van grote rivieren. Zo zijn ook zeehonden regelmatig terugkerende klanten van de SAR.

Met de komst van de Agusta Bell helikopters is een nieuw tijdperk aangebroken voor wat betreft werkwijze en inzet. De bemanning bestaat bij reddingactie uit 2 vliegers een Hoistoperator

(dat is bediener van de lierkabel) en een redder.

Bij patiëntenvervoer kan de hoistoperator of de redder vervangen worden door een verpleegkundige of arts. Het personeel dient binnen een half uur met de SAR-helikopter inzetbaar te zijn.

Tegenwoordig kan dankzij de automatische piloot, de moderne navigatieapparatuur onder slechtweer omstandigheden gevlogen worden. Het is ook mogelijk geworden om een zoekgebied volledig automatisch af te vliegen waardoor de bemanning meer tijd heeft om naar buiten te kijken naar drenkelingen. Want die moet men nog steeds met het blote oog ontdekken.

Voor het patiëntenvervoer is de helikopter uitgerust met medische apparatuur die ook in een ambulance terug te vinden is.

Samenwerking:

Er is een grote samenwerking tussen de SAR en de verschillende reddingsorganisaties langs de Nederlandse kust, zoals de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij,

de Kustwacht en de Marine Luchtvaartdienst.

Taakstelling:

24-uur stand-by voor patiëntenvervoer van de Waddeneilanden en gecrashte piloten te redden.

Stand-by op Vlieland tijdens kantooruren.

Reddingsacties:

17-jan-1974 Twee drenkeling uit zee gered .

19-nov -1989 21 mariniers van wad gered .

14-mei 1998 slachtoffers van omgeslagen jacht gehaald en naar het ziekenhuis gevlogen.

Afmeting :

Lengte: 14m

Breedte: 2,80 m

Hoogte: 4,60m

Hoofdrotor: 4 bladen lengte 7m

Staartrotor : 2 bladen lengte1,30m

Snelheid :

Normaal: 224 km/p.u

max.:260 km /p.u

Max. Vlieg hoogte:

4816 m

Fabrikant:

De fabrikant is AgustaWestland in samen werking met Amerikaanse firma Bell.

Max. gewicht aan lierkabel

270 kg.

Controle vragen :

1. Wanneer is de SAR op gericht ? Antw : in 1959.

2. Uit hoeveel personen bestaat het team ? Antw : 25 pers.

3. Waarom is de SAR met name in het Waddengebied actief ?

Antw: Patiëntenvervoer en in verband met militaire activiteiten op en

rond Vlieland.

4. Hoeveel baden heeft de hoofdrotor en wat is de lengte van daar van ?

Antw : 4 / 7meter