In groep 5 krijg je waarschijnlijk voor de eerste keer te horen dat je een werkstuk moet maken of een spreekbeurt gaat houden. Dat is natuurlijk ontzettend spannend de eerste keer. Waar moet je beginnen? Hoe maak je een spreekbeurt in groep 5? Wat zijn goede onderwerpen? Er komt namelijk nog best wel veel kijken bij een werkstuk maken of een spreekbeurt houden. Maar, geen zorgen! Wij helpen je met het maken van zowel een spreekbeurt als een werkstuk in groep 5.
Spreekbeurt groep 5
Een spreekbeurt is eigenlijk een soort lesje geven voor je klasgenoten. Heel eventjes ben jij de leraar of lerares en sta je voor de klas. Je vertelt je klasgenoten over een onderwerp die jij hebt uitgekozen en waar jij veel van afweet. Als je klaar bent met praten mag de klas vragen stellen. Omdat jij veel van het onderwerp weet, kan je alle vragen beantwoorden. Als je het antwoord even niet weet is dat ook niet erg: je kan zeggen dat je het antwoord later gaat opzoeken en het dan laat weten.
Spreekbeurt onderwerpen groep 5: de lijst is eindeloos
Bij het maken van een spreekbeurt kun je een soort stappenplan volgen. De eerste stap is het zoeken van een onderwerp. Daarbij zal je zien dat de lijst aan spreekbeurt onderwerpen voor groep 5 bijna eindeloos is. De wereld is nou eenmaal een drukke plek waar veel gebeurd. Voorbeelden van spreekbeurt onderwerpen groep 5 zijn: fossielen, orkanen, dyslexie, allergie, internet, paarden, turnen, auto’s, snoep, kastelen, Amsterdam, Carnaval en ga zo maar even door. Het kiezen van een onderwerp is erg leuk.
Een stappenplan om een spreekbeurt te maken
Maar hoe gaat het verder na stap 1? Hoe maak je een spreekbeurt? De volgende twee stappen uit het stappenplan zitten zien er zo uit:
- Stap 2: Ga op zoek naar informatie over je gekozen onderwerp. Een goed startpunt is de bibliotheek of het internet. Vraag bijvoorbeeld hulp aan je ouders. Informatie zoeken kan nog wel eens moeilijk zijn.
- Stap 3: Ga aan het werk. Dat doe je door de gevonden info op te schrijven in je eigen woorden. Laat het aan de juf of meester zien om te vragen of je de goede kant op gaat.
De laatste drie punten uit het stappenplan
Daar waar de eerste drie punten draaien om de voorbereiding en het vinden van informatie, dan gaan de laatste drie stappen over het houden van je spreekbeurt:
- Stap 4: Probeer een paar dagen voor je spreekbeurt de informatie een beetje uit je hoofd te leren. Dan kan je tijdens de presentatie naar je klasgenoten kijken en hoef je niet steeds op een spiekbriefje te kijken.
- Stap 5: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als je je ouders vraagt willen ze vast wel met je oefenen.
- Stap 6: Op de dag van de spreekbeurt moet je alle spullen en plaatjes meenemen die je aan de klas wilt laten zien. Probeer de spullen te gebruiken als je een spreekbeurt houdt. Ze zijn er niet alleen voor de sier!
- Ga ervoor en succes!
Extra: maak een powerpoint!
Wat niet in het stappenplan staat maar wel erg leuk is, is het maken van een powerpoint. Veel kinderen vinden het namelijk leuker om iets te zien tijdens de presentatie. Anders horen ze alleen jou praten, maar worden er verder geen zintuigen geprikkeld. Een powerpoint maken is handig omdat je kan laten zien welke informatie je gevonden hebt. Je klasgenoten hoeven niet alleen te lezen of te luisteren naar de informatie die je gevonden hebt, maar kunnen het ook zelf zien. Plaatjes zijn altijd leuk.
Werkstuk groep 5: makkelijker dan je denkt.
Een werkstuk in groep 5 maken is makkelijker dan je denkt. Wanneer je een goed onderwerp hebt gevonden, dan komt het met de rest meestal ook wel goed. Als je je best doet en tussendoor aan je juf of meester vraagt om mee te kijken, dan ben je goed bezig. Je juf of meester zal er begrip voor hebben dat het de eerste keer is dat je een werkstuk maakt of een spreekbeurt houdt. Maar wat vooral ook belangrijk is als je een werkstuk in groep 5 maakt: heel veel plezier hebben. Verzamel leuke plaatjes of andere spullen en plak ze in je werkstuk. Dat is alleen maar leuk!
Het werkstuk maken
Een werkstuk maken kan je op twee manieren doen: op de computer typen of op papier schrijven. Soms vinden juffen en meesters het niet erg als je een combinatie van de twee doet. Dan kan je bijvoorbeeld alle tekst typen en deze uitprinten en opplakken in je werkstuk. Als je dan foutjes maakt bij het typen kan je die beter corrigeren dan wanneer je op papier schrijft. Het is extra leuk als je een werkstuk maakt waarbij je dingen knutselt. Bij een voorbeeld onderwerp van ‘herfst’ kan je gedroogde bladeren in je werkstuk plakken. Dan kan je vertellen welk blad uit welke boom komt. Je zal zien dat iedereen het dan leuk vindt om je werkstuk te lezen.
De opbouw van een werkstuk
Om een duidelijk werkstuk te maken is het belangrijk om een vaste opbouw te gebruiken. Daarmee wordt bedoeld dat je een voorblad hebt, gevolgd door een introductie, daarna de hoofdstukken en afsluitend een conclusie of samenvatting. Met deze opbouw zorg je ervoor dat alle informatie netjes in volgorde staat. Dan raakt je juf of meester niet verward omdat alles door elkaar staat. Chaos is niet goed voor een werkstuk. Ook helpt een vaste opbouw je tijdens het werkstuk maken. Dan weet je zeker dat je niets vergeet. Het lijkt eigenlijk een beetje op het stappenplan van de spreekbeurt, maar dan met vier belangrijke stappen.
Het voorbeeld van een onderwerp
Ook voor je werkstuk wil je natuurlijk een leuk onderwerp kiezen. Want, hoe maak je een werkstuk zonder leuk onderwerp? Dat kan natuurlijk niet! Een voorbeeld van een leuk onderwerp is je favoriete hobby. Je kan wat over je hobby vertellen, de geschiedenis ervan, wat je nodig hebt om je hobby uit te oefenen en ga zo maar door. Er valt altijd veel te vertellen over hobby’s en je zal er vast ook erg enthousiast over zijn. Andere onderwerpen zijn: games, striptekeningen, parfum, ruimtevaart, ramadan, kerst, Disney en kunst. Als je een leuk onderwerp hebt gekozen, dan zal je veel plezier hebben bij het maken van je werkstuk en het houden van een spreekbeurt. Veel plezier!