Het is nog geen eeuw terug of alle reclame voor producten en diensten stond in de krant. Een advertentie voor een herenjas voor in de regen voor een aantal guldens, een reclame column voor pot met verse augurken voor 15 cent of een aanbieding van een nieuwe Ford voor 590 florijn. Dat alles stond natuurlijk in prachtig oubollige tekst met leuke tekeningetjes.
Inmiddels is de wereld van reclame natuurlijk enorm gegroeid en kun je het nauwelijks meer vergelijken met vroeger. Het is niet moeilijk om als ondernemer door de bomen het bos niet meer te zien. Waar moet je beginnen met adverteren? En welke websites zijn ervoor geschikt? Of is het nog steeds raadzaam om een advertentie in een papieren krant te zetten? Geen paniek! In dit artikel zullen we een aantal tips op een rijtje zetten als het gaat om het adverteren van jouw producten of diensten.
In de krant
Oké, de inleiding lijkt misschien een beetje te veronderstellen dat we klaar zijn met de krant. Toch is dat niet zo. Nog altijd lezen honderdduizenden mensen dagelijks de krant: van het Algemeen Dagblad tot de Telegraaf en van de Volkskrant tot het NRC. Veel kranten zijn natuurlijk ook lokaal, wat adverteren in de papieren krant juist aantrekkelijk maakt. Het grote voordeel van het adverteren in een papieren krant, is natuurlijk dat zo’n papieren nieuwsblad de hele dag op de keukentafel ligt. Meerdere keren zal jouw advertentie onder het oog komen van alle huisgenoten.
Op sociale media
Het is natuurlijk ook een goed idee om een advertentie te plaatsen op Facebook of andere sociale media. Om ervoor te zorgen dat jouw volgers jouw content zien, is het belangrijk om een geplaatste advertentie te promoten. Als je het goed doet, kun je met een kleine investering flink wat mensen bereiken. Het is wel zaak om het goed in te stellen, want je wilt natuurlijk jouw doelgroep bereiken. Per product zul je moeten kijken welke app daar het beste voor is. Twitter is meer iets voor hoogopgeleiden, Facebook inmiddels voor 40-plussers, LinkedIn voor ondernemers, Instagram voor twintigers en TikTok voor de jeugd.
In de zoekmachine
Naast adverteren in de papieren krant en op sociale media is het nu enorm populair om gebruik te maken van Google Adverteren. Er zijn mensen met expertise die jou kunnen helpen om een online advertentie zo in te stellen, dat iedereen die een door jou gekozen zoekwoord zoekt, allereerst jouw website te zien krijgt. Het gaat hier om advertenties op de gewone zoekmachine, maar ook op Google Shopping bijvoorbeeld. Je betaalt uiteindelijk per klik aan Google: de kosten van een klik worden bepaald door de frequentie van de zoekterm.
Conclusie
De wereld van reclame maken, promoten van jouw producten en advertenties plaatsen is in twintig jaar tijd enorm veel ingewikkelder geworden. Het is daarom niet erg om voor sociale media-advertenties en advertenties in de zoekmachine een bedrijf in te huren die het regelt. Het feit is dat door deze verschillende tactieken te gebruiken, je uiteindelijk meer winst kan halen uit je bedrijf.