Spreekbeurt over ADHD

Ik hou mijn spreekbeurt over kinderen met ADHD

Wat is ADHD?

ADHD betekend attention deficit hyperactivity disorder.

In Nederland is het ook wel bekend als alle dagen heel druk.

Als je ADHD hebt dan heb je last van concentratiestoornissen, dus dan kan je je niet goed concentreren, impulsiviteit, dat betekend dat je dingen doet en zegt zonder er bij na te denken en hyperactiviteit, dat betekent dat je veel beweegt en druk bent.

Veel voorkomende kenmerken van A.D.H.D.kinderen zijn:

  • Moeilijk stil blijven zitten
  • Snel afgeleid
  • Wiebelen draaien en friemelen
  • Kunnen moeilijk op hun beurt wachten
  • Geven antwoord voordat de vraag helemaal is gesteld
  • Kunnen moeilijk instructies volgen
  • Kunnen zich niet goed concentreren
  • Rennen van de ene activiteit naar de andere
  • Kunnen niet rustig spelen
  • Praten overdreven veel
  • Vallen andere in de reden
  • Luisteren niet goed naar wat andere zeggen
  • Raken veel kwijt en verliezen vaak wat
  • Storten zich vaak in gevaarlijke situaties

Deze dingen hoef je niet allemaal te hebben en de meeste kinderen hebben ongeveer 8 of 9 kenmerken. Dit waren vooral de negatieve dingen maar er zijn ook positieve dingen.

Spontaan en open zijn
Een enorme creativiteit hebben
Energiek en enthousiast zijn
Humor hebben (de clown uithangen)
Gevoelig en zorgzaam zijn
Een goed inlevingsvermogen hebben

Concentratiestoornissen:

Kinderen met ADHD vinden het moeilijk om hun aandacht maar op een ding te richten en dan ook vast te houden.

Ze kunnen moeilijk belangrijke en onbelangrijke prikkels uit elkaar houden.

Met die prikkels bedoel ik niet dat als iemand je met een naald steekt dat je dan een prik voelt maar daarmee bedoel ik iets anders.

Namelijk alles wat je met je zintuigen doet dus ruiken proeven zien horen en voelen.

Bijv. je zit in de klas en de meester verteld iets, dan luister je naar de meester maar iemand met ADHD heeft altijd last van een soort ruis.

Hij hoort niet alleen de meester maar ook al de andere mogelijke geluiden en bewegingen.

Bijvoorbeeld een papier dat ritselt, iemand die zit te kuchen of een bij die in de klas vliegt of een auto die buiten rijd. Of hij kijkt naar buiten en naar iemand die iets nieuws aan heeft of naar tekeningen aan de muur of als iemand een vlek in zijn kleren heeft.

Daardoor kunnen ze zich niet op de leraar concentreren omdat ze al die andere prikkels ook horen.

Er zijn een aantal misverstanden ontstaan over dat de kinderen gauw afgeleid zijn.

Sommige mensen adviseren om een kind met ADHD in een lege ruimte te zetten met alleen het hoognodige erin maar dat helpt niet want dan wordt het kind weer afgeleid door zijn eigen gedachten

Impulsief:

Kinderen met ADHD zijn vaak impulsief.

Ze doen dingen zonder na te denken zoals antwoord geven voordat de hele vraag gesteld is.

Of aan een taak beginnen voordat je hebt gehoord wat je eigenlijk precies moet doen

Of als ze soms heel boos zijn kunnen ze gewoon van hun stoel opstaan en iemand een dreun verkopen zonder aan de gevolgen te denken.

Doordat ze eerst doen en dan pas denken mislukt er wel eens iets.

Maar als je eerst nadenkt kun je de dingen beter plannen en beter de daden overzien.

Van sommige dingen hebben ze achteraf wel spijt.

Hyperactief

Kinderen met ADHD zijn vaak lichamelijk overbewegelijk

Ze bewegen dus heel veel en zitten vaak te wiebelen en te tikken of staan op van hun stoel.

Zelf voelen ze dan onrust van binnen omdat ze gewoon niet goed kunnen stilzitten.

Het kost dan ook extra energie om het te proberen.

Het moeilijke aan ADHD is dat soms de kinderen zich goed kunnen concentreren en helemaal niet druk zijn bijvoorbeeld als ze een spannende film kijken of een computerspel spelen of iets anders dat ze leuk vinden doen.

Daardoor zeggen sommige mensen van je kan het wel maar je wil het gewoon niet.

Dat ze het kunnen is waar maar het kost ze veel meer inspanning.

Je hebt een erge en een minder erge vorm van ADHD

De ernstige vorm komt voor bij 1% van alle jongens en meisjes en de minder erge vorm bij 2 tot 4 % van alle jongens en meisjes.

A.D.H.D. komt meer bij jongens voor dan bij meisjes.

Wanneer heeft iemand ADHD of wanneer spreekt men van ADHD?

Er bestaat een boek dat het DSM boek heet en dat wordt gebruikt door artsen, psychiaters en kinder en jeugd zorg. Dit boek wordt over de hele wereld gebruikt om vast te stellen aan welke ziekte iemand mogelijk leid.

Het is een diagnostisch handboek dat betekend dat je er diagnoses mee kan stellen.

De punten die ik aan het begin verteld heb staan in dat boek.

je moet minstens 8 van deze criteria hebben

het moet voor het 7de levensjaar zijn begonnen.

Een arts die meestal ook kinderpsychiater, kinderarts of een kinderneuroloog is, verzamelt informatie om te kijken of iemand ADHD heeft.

Hij verzamelt informatie over:

De ontwikkelingsproblemen

De gezondheidsproblemen

Het voorkomen van leer en gedragsproblemen in de familie

De omgang tussen ouders en kind

De relatie van het kind met de leraar

De leefomgeving

De stress in het gezin (zoals de gezinsleden die ervaren)

De arts verzamelt de info op de volgende manieren:

Een gesprek met de ouders

Informatie van de leraar

Informatie uit vragenlijsten

Lichamelijk onderzoek

Zijn eigen indruk van het kind

Met die informatie kijkt hij of zo’n kind 8 van de criteria heeft die in het DSM boek staan en of het voor het 7de levensjaar is ontstaan.

Is dit zo dan krijgt het kind de diagnose ADHD.

Wat kan je doen om iemand met ADHD te helpen.

De behandeling van een kind met ADHD zal in principe gericht zijn op het kind en zijn omgeving. Je krijgt een speciale aanpak zodat je zo min mogelijk last hebt van ADHD.

De behandeling bestaat meestal uit een combinatie van:

Opvoedingsondersteuning (ouders krijgen advies om kinderen verder te helpen)

Begeleiding op school (bijv. extra aandacht om te leren schrijven en misschien een aangepast leerprogramma, je leert dan dingen in stapjes)

Sommige kinderen krijgen ook nog fysiotherapie

Medicijnen.

Ritalin is het meest gebruikte medicijn als je ADHD hebt.

Er bestaan wel andere medicijnen maar die worden alleen gebruikt wanneer je behalve ADHD ook nog een andere ziekte hebt, of wanneer ritalin niet helpt.

Wanneer worden er medicijnen gegeven

Ritalin wordt alleen gegeven als men denkt dat het helpt om je gedrag en prestaties te verbeteren. Medicijnen worden nooit gegeven omdat de leerkracht of de ouders dat willen maar het moet echt voor het kind helpen. Dit wordt gecontroleerd doordat de ouders en de leerkracht een vragenlijst in moeten vullen en door een gesprek met het kind zelf.

Om het half jaar ga je naar de kinderarts.

Die controleert je dan.

Hij meet je en weegt je en vraagt hoe het gaat en kan dan als het nodig is aanpassingen maken met de hoeveelheid medicijnen.

Mijzelf

Ik heb zelf een lichte vorm van ADHD en gebruik ook ritalin.

Ik ga om het jaar naar de kinderarts voor controle.

Die meet en weegt me dan en vraagt hoe het met me gaat en of ik een goed rapport had en nog meer dingen.

De ritalin heeft bij mij heel goed geholpen.

In groep 4 kreeg ik het voor het eerst.

Aan het begin van dat jaar had ik een heel lelijk handschrift maar dat is nu veel beter.

Ook is mijn rapport veel beter en ben ik wat minder druk.

Toen ik in groep 4 zat hebben mijn vader en moeder een vragenlijst ingevuld over mijn gedrag.

Een 1 was nooit of zelden een 2 was soms een 3 vaak en een 4 heel vaak.

Toen had ik een paar 4tjes en geen een 1 en nu heeft mijn moeder het opnieuw ingevuld en heb ik geen een 4tje meer en een paar 1tjes dus het heeft goed geholpen.

Een paar vragen uit die lijst zijn deze Let niet op details of maakt slordigheidsfouten in schoolwerk of andere activiteiten en vind het moeilijk om taken en activiteiten te organiseren

5 vragen:

Wat betekend ADHD in het engels en in het Nederlands:

Antwoord: attention deficit hyperactivity disorder en alle dagen heel druk

Hoeveel punten moet je hebben om te zeggen of iemand ADHD heeft:

Antwoord: minimaal 8

Hoe heet het medicijn die het meest wordt gebruikt bij ADHD:

Antwoord: Ritalin

Komt ADHD meer voor bij jongens of bij meisjes:

Antwoord bij jongens

Hoe heet het diagnostisch handboek:

Het DSM boek

Dit werkstuk is van Katja Remmerswaal

Voor opmerkingen kan je een e-mail sturen naar katjaremmerswaal@hotmail.com

Ik heb een 9 ½