De Gitaar en zijn oorsprong.

 

 

 

 Deze spreekbeurt werd gemaakt door Mike Verhoeks

 

 

Er zijn heel veel verschillende gitaren met allemaal een ander geluid.

Bijvoorbeeld de western gitaar ( foto ) de jazzgitaar ( foto ) de klassieke gitaar ( foto ) de basgitaar ( foto ) of bijvoorbeeld de elektrische gitaar ( foto ).

Al deze gitaren hebben weer een eigen geluid en worden daarom in verschillende muziekstijlen zoals popmuziek of klassieke muziek gebruikt. Maar er is niet een speciale regel dat een bepaalde gitaar in een bepaalde muziekstijl moet worden gebruikt. Soms past een instrument qua geluid gewoon beter bij een bepaald liedje.

 

Ooit heeft natuurlijk iemand de gitaar uitgevonden zeg maar. Alleen wie en wanneer dat precies is geweest weet men niet helemaal zeker . Heel lang geleden , zeg maar meer dan 1000 jaar geleden, waren er al mensen die ontdekte dat de snaar van een pijl en boog een geluid gaf als je ermee schoot. De trilling van het touw van de pijl en boog gaf dus een geluid wat te vergelijken is met de trilling van een snaar van een gitaar. Men ging toen al uitproberen hoe dit zou klinken als men ditzelfde touw ergens anders op zou spannen, zoals op een leeg schild van een overleden schildpad. . Ook werden er verschillende touwen en dergelijke uitgeprobeerd. Zo heeft men later nog een hele lange tijd varkensdarmen !  gebruikt die men helemaal uittrok om zo een soort snaren van te maken. Tegenwoordig gebruikt men hiervoor kunststof of nylonsnaren zoals je op een klassieke gitaar ziet            ( foto ). Zo werd dus eigenlijk de eerste gitaar zeg maar ontdekt. Want ook nu is het eigenlijk niet veel meer dan wat touwtjes die over een plank hout zijn gespannen en waardoor je door het trillen van deze touwtjes, oftewel snaren een bepaald geluid krijgt. Dit komt dus door dat de snaar trilt . Het hout van de gitaar trilt ook mee en versterkt zo de trilling en het geluid. Daarom is hout zo geschikt om te gebruiken voor een gitaar. De klankkast van een gitaar zorgt ervoor dat het geluid niet weg kan en wordt dus in de klankkast opgevangen waarna het via het klankgat weer eruit komt.  De klankkast werkt dus als een soort versterker om het geluid sterker te maken.

 

Bij een elektrische gitaar is er meestal geen klankkast zoals je op deze foto kunt zien. De trilling van de snaar wordt dan via een elektrisch plaatje, dit heet een element,  doorgegeven via een snoer naar een versterker. En zo kun je dan via een luidspreker het geluid horen en zo hard zetten als je maar wilt.

Ook kun je op deze manier , via een versterker , het geluid niet alleen heel hard maken, maar ook kun je het geluid vervormen, om bijvoorbeeld een scheur geluid te maken zoals je vaak in hele harde rockmuziek hoort. Hiervoor worden verschillende apparaten en kastjes gebruikt. Bijvoorbeeld een pedaaltje die je aansluit tussen de gitaar en de versterker en waarmee je het geluid heel erg kunt veranderen . Zo,n pedaal kun je met je voet bedienen om het geluid te veranderen. 

 

Om te begrijpen hoe het kan dat wij de trilling van een snaar en het hout van de gitaar kunnen horen , moet je eigenlijk ook begrijpen hoe het eigenlijk kan dat wij geluid kunnen horen zoals het praten of schreeuwen van iemand of het fluiten van een vogel.

Geluid is eigenlijk de trilling van lucht. In onze oren zit een soort vliesje die de trilling van lucht doorgeeft aan onze hersenen. Als wij bijvoorbeeld in onze handen klappen dan wordt er lucht in beweging gebracht . De lucht trilt als het ware. Deze trillende lucht komt zo in ons oor  terecht en brengt dan het vlies oftewel trommelvlies genaamd in beweging . 

 

De trilling die dus van een snaar komt brengt dus LUCHT in beweging. De trilling die ook door trilt in het bovenblad van een gitaar, brengt tesamen zoveel lucht in beweging dat wij dit kunnen horen. Het geluid of de bewegende lucht wordt in de klankkast opgevangen en kan er vervolgens alleen maar via het klankgat weer uit, zodat al deze bewegende lucht niet alle kanten opgaat, maar zeg maar gericht naar onze oren toekomt.

Een luidspreker of box in de kamer doet eigenlijk hetzelfde. Als je goed naar de box kijkt dan zul je zien dat het doek op de luidspreker beweegt als er een geluid uitkomt. Dit is dus bedoelt om de lucht in beweging te brengen en zo het geluid bij onze oren te brengen.

Het doek van zo,n luidspreker kan erg ver bewegen en zodoende kun je het geluid via een luidspreker dus heel hard maken.

 

Als we de verschillende gitaren goed bekijken dan zien we dat ze er niet alleen heel anders uitzien maar dat er ook verschillende soorten snaren opzitten. Dikke, dunne, lange of korte. En de ene keer zijn ze van kunststof en soms van metaal. Dit zorgt niet alleen voor een ander geluid maar je moet de verschillende snaren ook op verschillende manieren bespelen. De kunststof snaren worden bijvoorbeeld meestal met de nagels van de vingers bespeeld. En de metalen snaren worden meestal met een soort plastic schijfjes bespeelt . Dit heten plectrums. ( plectrums laten zien, doorgeven in de klas ) Maar ook hier gelden geen vaste regels voor. Soms doen muzikanten lekker waar ze zin in hebben en bespelen de gitaar op hun eigen manier. Bijvoorbeeld met de knoop van een jas of met een klein muntje.

 

Om een toonladder te kunnen maken zoals  do- re- mi- fa- sol  of een melodietje, moeten de snaren zonder dat je deze indrukt al een bepaalde toon hebben. De snaren moeten dus zo strak gezet worden dat ze een bepaalde toon geven. Dit heet het stemmen van een gitaar. Door het indrukken van een snaar op een aangegeven plaats krijg je de toon die je wilt hebben. Je kunt ook verschillende snaren op meerdere plaatsen tegelijk indrukken en bespelen. Sommige tonen klinken heel mooi als je ze tesamen speelt. Dit heet dan een akkoord.

 

Bij een basgitaar zie je dat de snaren veel dikker zijn dan bij een gewone gitaar. Ook zie je dat er meestal maar 4 snaren gebruikt worden. De snaren geven doordat ze veel dikker zijn een heel laag bassig geluid. Deze gitaren worden meestal gebruikt om de maat in de muziek aan te geven.

 

Nu wil ik nog wat vertellen over de opbouw van een gitaar.

 

STEMMECHANIEKEN ; met deze knoppen kun je de snaren strakker of losser trekken om zo het geluid te stemmen.

 

KAM  ;    is het balkje aan de kopkant van de toets waarover de snaren naar de stemmechanieken lopen.

 

BRUG : dit is het balkje aan de andere kant van de gitaar waaraan de snaren bevestigd worden

 

FRET ; zijn metalen stripjes die dwars over de toets lopen en waartussen een bepaalde afstand zit, om ervoor te zorgen dat wanneer de snaar wordt ingedrukt het geluid iets hoger of lager wordt.

 

KLANKKAST ; is de kast die het geluid van de trillende snaren opvangt ( dit is dus de trillende lucht, want geluid is trillende lucht ) het via het klankgat weer naar buiten brengt zodat wij dit geluid extra goed kunnen horen.

 

HALS ; dit is het gedeelte waar we met de vingers een snaar indrukken om het geluid van een snaar hoger te maken, eigenlijk maak je met deze vingers de snaar korter waardoor het geluid hoger wordt.

 

KOP ; de kop van de gitaar is het gedeelte waar de snaren aan bevestigd worden aan stemmechanieken.

 

HALSPEN ; de halspen is een stalen pen die zich in de hals bevind. Je kunt hem aan de buitenkant van de gitaar dus niet zien zitten. Deze pen zorgt ervoor dat de hals niet kromtrekt door de strakgespannen snaren.

 

ZANGBALKJES ; aan de binnenkant van een akoestische gitaar zitten aan de binnenkant van het bovenblad ook nog balkjes om het bovenblad te verstevigen en zo het bovenblad niet krom te laten trekken. Deze balkjes zorgen er ook voor dat de trilling in het blad goed verdeelt wordt en hebben dis invloed op het geluid. Daarom worden ze “zangbalkjes” genoemd en geen verstevigingsbalkjes.

 

ELEMENTEN ; dit zijn de elektrische kastjes die onder de snaren zitten bij een elektrische gitaren en die dus in plaats van de klankkast het geluid opvangt en doorgeeft via een snoer naar een versterker om zo het geluid via een box te laten horen.

 

TONEKNOPPEN ; dit zijn de knoppen waarmee je het geluid  iets kunt veranderen zodat dit geluid iets zachter , hoger of lager uit de boxen zal klinken.

 

Op gitaarles leer je waar je de snaar moet indrukken om een bepaalde toon te maken. Als je de snaar indrukt maak je de snaar eigenlijk korter en klinkt het geluid hoger doordat de trilling van de snaar sneller gaat.

Ik zal nu laten zien en horen hoe dit spelen op een gitaar in zijn werk gaat .

 

Ik hoop dat jullie door mijn spreekbeurt misschien eens een gitaarles willen gaan proberen want gitaarspelen is echt heel erg leuk.




Privacy Copyright Spreekbeurtenstartpagina.nl