Harley-Davidson door de jaren heen.

 

Deze spreekbeurt werd gemaakt door Nathan, 12 jaar en hij kreeg een vette 9!!

 

 

1. Het ontstaan van de Harley-Davidson.

 

Meneer William S. Harley en meneer William A. Davidson waren 2 vrienden van elkaar die allebij goed waren in techniek. Samen met Walter C. Davidson en arthur Harley besloten ze  in 1900 motortechniek te gaan studeren. Al tijdens hun studie bouwden zij aan hun motorfiets op basis van hun zelfgemaakte frame. Met de kennis die ze op deden bouwden zij hun eerste motorfiets met een 1 cilinder motor. De motorfiets was eigenlijk niets meer dan een fiets met een motor er ingebouwd. In 1903 konden ze hun product laten testen door een expert. In datzelfde jaar wordt hun motorfiets al geïntroduceerd aan het publiek. Rond 1904 bouwden ze nog maar 2 motorfietsen en 2jaar later waren dat er al 50. Terwijl  ze afstudeerden in 1908.

 

2. V-twin

 

Rond het jaar 1909 wordt het V-twin blok geïntroduceert. Dit is een motorblok bestaande uit 2 cilinders die onder een hoek van 45 graden staan. De V vorm dus. Naar 3 jaar wordt er een V-twinblok uitgevonden met versnellingen. Nadat het V-twinblok met versnellingen er was gingen de mensen van H-D veel meer meedoen aan verschillende races. En ze wonnen er ook nog best wel veel. Rond 1914 ontworpen ze op basis van het V-twinblok een nieuw schakelsysteem, de shoke, achterremmen en een 2 versnellingsbak. Dankzij al die nieuwe dingen steeg de productie naar 4.000 motorfietsen per jaar.

 

3. De vooruitgang en de gebruikers van de Harley-Davidson.

 

Het Harley-Davidsons - motorblok werd voor veel dingen gebruikt, zoals: voor sneeuwscooters, auto’s, vliegtuigen, boten en natuurlijk voor races. Want in racen waren ze erg goed. Ze wonnen een keer 23 verschillende races op 1 dag. In 1921 had H-D een motorfiets ontwikkeld die 160 km per uur haalde. Uniek in die tijd. In de oorlogen die er waren was H-D leger-groen en uitgerust met een holster voor geweer of mitrailleur. En in grote getalen geproduceerd.

Doordat de H-D zo veelzijdig was/is, dachten de Japanse mensen eind 1950: “Dat kunnen wij ook en misschien nog wel beter”. Dus zijn de Jappanners naar Amerika gegaan en hebben de techniek van H-D overgenomen (gekopieert). Japanse bedrijven als Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha en anderen ontwikkelden een motor die wel heel erg veel op de H-D leek. Motorisch beter, betere stuur eigenschappen, duurzamer (langer mee gaan) en vooral goedkoper. Jappaners kregen zo bijna de gehele motormarkt in handen, waardoor H-D bijna failliet ging.

Maar rond 1970 besluit H-D mensen naar Japan te sturen om de Japanse nep-H-D techniek weer terug te kopiëren en daardoor de veel gewilde trucjes in de Harley-Davidson te stoppen. Doordat te doen had H-D zichzelf van de ondergang gered.

In 1972 werd de Harley motor comfortabeler en werd daardoor weer meer verkocht. Dankzij al die veranderingen wordt de Harley-Davidson nu in 2005 nog steeds veel bereden door heel veel enthousiate mensen.

 

 

 

4. HOG

 

De HOG is de grootste motor club van de wereld. HOG staat voor: Harley Owners (eigenaren) Group. De HOG is opgericht door Harley-Davidson zelf in 1983. Alle Harley eigenaren kunnen er lid van worden. Mijn ouders rijden ook op een H-D motor en zijn ook lid van deze HOG.

Het teken van de HOG is een adelaar, want een adelaar symboliseert de vrijheid.

Er zijn 900.000 mensen lid van de HOG, verspreid over 110 landen. Door al die leden is de HOG een soort van grote familie geworden. Het enthousiasme voor de club is groot en erbij horen is dan ook “alles”.

 

 

 

 

Tot slot:

Zo zie je dat H-D door de jaren heen veel is veranderd en zich staande heeft weten te houden.




Privacy Copyright Spreekbeurtenstartpagina.nl