Hydraulisch Systemen

Door Olaf van der kruk

 

Ik hou mijn spreekbeurt over HYDRAULICA omdat ik het een mooi systeem vind ik heb zelf een systeem in het klein gebouwd omdat ik meer over HYDRAULICA wilde weten van daar dat ik ook mijn spreekbeurt er over houd.En het zit in heel veel dingen verwerkt bijv. in een TRACTOR, HIJSKRAAN, KRIK,LIFTEN, TREINDEUREN,HEFBRUG,DRAAGVLEUGELBOOT,AUTO die CONTAINERS ophaalt,VEERBOLLEN & bij een CITRO√čN

De Hydraulica is een uitvinding van professor Pascal

De Hydraulica geeft bijzonder doelmatige oplossingen voor het gelijkmatig verdelen van krachten en methoden om het uiterste te halen uit een beschikbare kracht, door middel van een vloeistof.                                          De moleculen van iedere vloeistof liggen zo dicht op elkaar, als maar mogelijk is: ze kunnen niet dichter opeengepakt worden.

Indien een zekere hoeveelheid vloeistof in het uiteinde van een met vloeistof gevulde buis met een gelijkmatige doorsnede wordt geperst, wordt precies dezelfde hoeveelheid er aan de andere kant

uitgeperst.

Als een kracht wordt uitgeoefend op een massief voorwerp, dan geeft dat voorwerp deze kracht in dezelfde richting door (een voorbeeld hiervan is het stoten van een biljartbal met een biljartkeu). Als een kracht echter wordt uitgeoefend op een vloeistof, dan geeft de vloeistof die kracht gelijkmatig in alle richtingen door. Wat de praktische toepassing hiervan te zien geeft, is verrassend.

Een met vloeistof gevulde buis heeft bijvoorbeeld aan het ene eind een oppervlakte van 1 cm2 en aan het andere eind van 144 cm2.

Als een kracht van 12 kg wordt uitgeoefend op de vloeistof in het smalle uiteinde, zal deze kracht door de vloeistof gelijkmatig in alle richtingen worden overgebracht.

Dit betekend, dat iedere vierkante centimeter aan het wijde uiteinde een kracht van 12 kg uitoefent.

Aangezien de oppervlakte aan het wijde eind 144 cm2 is, zal de daar totaal uitgeoefende kracht dus (144 X12 kg) = 1728 kg bedragen.

Indien de vloeistof zou worden 12 kg, dan zou een gewicht van neergedrukt in het smalle gedeelte van de buis met een kracht van1728 kg, rustend op de vloeistof in het wijde gedeelte van de buis, omhoog gedrukt worden.

Dit is de reden dat hydraulische systemen zoveel praktische toepassingen hebben: er zijn talrijke gelegenheden waarbij een groot gewicht moet: worden verplaatst en dat de beschikbare  te kracht om dit te doen slechts gering is.

Een eenvoudig voorbeeld is de met de hand bediende krik, die een persoon in staat stelt een auto aan een kant op te tillen.

Dit toestel is ongeveer gelijk aan de met vloeistof gevulde buis die aan het ene eind nauwer is dan aan het andere eind. Als de vloeistof (een speciaal soort olie) door een zuiger in het nauwe gedeelte van de buis wordt geperst, dan wordt een hefblok dat op de olie in het wijde gedeelte van de buis (cilinder) rust, met de auto daar bovenop, eveneens (omhoog)   geduwd.

Indien een hydraulisch toestel ons in staat stelt een gewicht van 1728 kg te verplaatsen met een kracht van slechts 12 kg. lijkt het een Inmiddels om 'iets voor niets te krijgen.

Bij nadere beschouwing van de Hydraulische krik of vijzel blijkt dit echter een misvatting te zijn.

Als de cilinder met het hefblok of stootblok zoveel groter is dan de buis met de zuiger, dan zal een kracht van 12 kg op die zuiger tot gevolg hebben, dat de olie deze kracht overbrengt op het stootblok (en op zijn beurt op het voorwerp dat erop rust).

Als de zuiger echter de olie in de nauwe buis 12 cm naar beneden perst, dan zal het stootblok in de wijde cilinder geen 12 cm stijgen. Deze cilinder is 144 maal zo groot

Een van de vele waardevolle toepassingen van een hydraulisch systeem is het hydraulische hefwerktuig van een landbouwtractor.       

 

Hydraulica bij een Ferguson-tractor

 

Deze vereenvoudigde afbeelding toont de werking en de constructie van het hydraulische systeem van een Ferguson-traktor.

Dit systeem bestaat uit een viercilinder-zuigerpomp, in dit geval aangedreven door de traktor-motor, die door een verticale buis de stoot-cilinder van olie voorziet. De stoot-cilinder is verbonden met de stoot-arm, die op zijn beurt is verbonden met de hefboom.   Aan ieder eind van de hefboom is een hefarm, verbonden met een hefstang. De hefstangen zijn verbonden met de onderste scharnieren, die kunnen draaien om hun voorste bevestigingspunten.

 

 




Privacy Copyright Spreekbeurtenstartpagina.nl