Deze spreekbeurt werd gemaakt door Tessy Kamphorst (12 jaar)

  1. Wat is de Kindertelefoon?

 

Kinderen van 8 tot 18 jaar kunnen gratis naar de Kindertelefoon bellen, als ze ergens over willen praten. Je kan bellen als je een probleem hebt, als je bijv. gepest wordt, maar je kan ook gewoon bellen als je heel vrolijk bent! Het nummer van de Kindertelefoon is 0800-0432.

Je kan elke dag naar de Kindertelefoon bellen vanaf 2 tot 8 uur. Je kan ook bellen in vakanties en op feestdagen. De Kindertelefoon heeft ook een website: www.kindertelefoon.nl

 

Alles bij de Kindertelefoon blijft geheim. Ook komt het nummer niet op de telefoon rekening te staan. Mensen bij de Kindertelefoon kunnen niet zien waar je vandaan belt. Je hoeft nooit je naam, adres of leeftijd te noemen.

 

  1. Hoe is de Kindertelefoon ontstaan?

 

1979 was het jaar van het kind. In dat jaar bedachten een paar mensen dat er een Kindertelefoon moest komen. Want kinderen en jongeren wisten vaak niet waar ze met hun vraag naar toe konden. 25 jaar geleden kwam de eerste Kindertelefoon in Amsterdam. Als je toen belde kostte het een kwartje. Er kwamen steeds meer Kindertelefoons. Nu zijn er 20 Kindertelefoons in Nederland. Er bellen ruim 100.000 kinderen per jaar naar de Kindertelefoon. In 1992 werd het nummer gratis.

 

  1. Hoe werkt de Kindertelefoon?

 

Als je naar de Kindertelefoon belt, krijg je de Kindertelefoon die het dichtst bij jou in de buurt is. Dus als vanuit Friesland belt, krijg je de Kindertelefoon van Friesland aan de lijn. Dat is wel handig, want zij weten precies waar welke hulp te vinden is, als kinderen dat nodig hebben. Het is handig dat er zoveel Kindertelefoons in Nederland zijn, want dan kunnen ze alle kinderen laten weten dat er een Kindertelefoon is. Ook kunnen medewerkers van de Kindertelefoon makkelijk door het hele land folders uitdelen en affiches ophangen.

 

  1. Wie werken er bij de Kindertelefoon?

 

Als je de Kindertelefoon opbelt krijg je een vrijwilliger aan de lijn. Ze worden dus niet betaald. De vrijwilligers kunnen goed luisteren en vinden het leuk om met kinderen te praten. Er werken mannen en vrouwen bij de Kindertelefoon. Het kan zijn dat je een onderwerp liever met een vrouw of man bespreekt. Dat kan je dan ook zeggen. Je kan ook ophangen en weer op nieuw proberen. Dan krijg je misschien wel iemand anders aan de lijn. Want meestal zijn er twee vrijwilligers die de telefoon op kunnen nemen. Ze zitten allebei in een eigen kamertje, met een computer en wat boeken om dingen op te kunnen zoeken.

 

In totaal werken er 600 mensen bij de 20 Kindertelefoons in Nederland. Ze zitten ongeveer één keer in de week aan de telefoon. Maar ze doen meer dan alleen de telefoon op nemen.

Sommige staan op festivals om te vertellen over de Kindertelefoon. Of andere medewerkers zorgen ervoor dat er nieuwe dingen op de site van de Kindertelefoon komen te staan. Alle mensen die bij de Kindertelefoon werken hebben eerst een cursus gedaan. Ze leren veel over de vragen die kinderen stellen, zoals hoe het voelt om gepest te worden. Ook moeten ze goed luisteren en goede vragen stellen.

 

  1. De meest gestelde vragen.

 

Sommige kinderen denken dat je alleen naar de Kindertelefoon mag bellen als je iets heel ergs hebt meegemaakt, zoals mishandeling. Maar dat is niet zo. Je kan over alles bellen. Bij de Kindertelefoon vinden ze niks raar. Je kan ook gewoon bellen als je zin hebt om met iemand te praten, of als je heel vrolijk bent.

 

Er zijn ook kinderen die bellen om een mop te horen, of als ze geen naam voor hun huisdier kunnen verzinnen. De Kindertelefoon vindt het niet raar als je voor zoiets belt.

 

De meest gestelde vragen gaan over verliefd zijn. Bijvoorbeeld over hoe je verkering moet vragen. Ook wordt er veel gebeld over pesten, ruzies met ouders of school.




Privacy Copyright Spreekbeurtenstartpagina.nl