Spreekbeurt over Yoga van Britt Peeters.

 

1. INLEIDING

 

Hallo allemaal. Ik doe mijn spreekbeurt over yoga. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik het een leuk en interessant onderwerp vind.

 

2. WAT IS YOGA?

 

Yoga is een manier om gezond te leven.

Als je aan yoga doet ben je rustiger en kun je beter leren.

 

Yoga wordt door grote mensen gedaan, maar kinderen kunnen het ook doen. Er zijn scholen waar de kinderen iedere week 1 uur yogales krijgen.

 

3. WAAR KOMT YOGA VANDAAN?

 

Yoga is 4.000 jaar geleden uitgevonden in India.

 

4. WAT DOE JE ALS JE YOGA DOET?

 

Als je yoga doet, doe je altijd 3 dingen.

1. Je doet oefeningen om je spieren los te maken.

Je wordt er lenig en gezond van. En je voelt je goed als je het doet.

2. Bij de oefeningen hoort ook goed ademhalen. Door goed ademen wordt je minder snel ziek en krijg je meer energie.

3. Bij yogales hoort ook ontspanning. Op school en thuis moet je veel nadenken. Soms kun je niet eens meer stoppen met denken. Het is voor je hoofd en je lichaam heel goed om regelmatig aan fijne dingen te denken, of om aan niets te denken. Of om naar muziek te luisteren. Dit noemen we ontspanning.

Na een ontspanning kun je weer beter nadenken.

 

5. WAT HEB JE NODIG VOOR YOGA?

Een kaars, een rustige plek, een yogabankje (zit lekker), een yogamatje, een handdoek, losse kleren, een yoga-cd (hele rustige muziek, dus geen rock-cd).

Een yoga-cd noem ik een water-liedje.

 

6. DE DIERENDANS

 

Nu ga ik een yogaoefening voordoen. Deze yogaoefening heet de dierendans.

 

7. DE LEEFREGELS

 

Als je yoga doet zijn er ook leefregels.

 

Er zijn 5 regels om aardig te zijn voor andere mensen.

1.      De eerste regel is dat je geen ruzie maakt en dat je niemand pest.

2.    De tweede regel is dat je niet steelt.

3.    De derde regel is dat je altijd de waarheid zegt.

4.    De vierde regel is dat je niet meer eet en drinkt dan nodig is.

5.    De vijfde regel is dat je niet hebzuchtig bent. Dat betekent dat je niet altijd evenveel wilt hebben als iemand anders.

Dat waren de 5 regels om aardig te zijn voor andere mensen.

 

Er zijn ook 5 regels om aardig te zijn voor jezelf.

1.      De eerst regel is zuiverheid. Zuiverheid betekent dat je jezelf goed wast en dat je gezond eet en dat je je kamer netjes houdt. Zuiverheid betekent ook dat je niet slecht denkt en geen slechte dingen zegt of doet.

2.    De tweede regel is dat je leert blij te zijn met wat je hebt.

3.    De derde regel is dat je af en toe streng bent voor jezelf. Bijvoorbeeld als je iedere avond zelf op tijd naar bed gaat.

4.    De vierde regel is dat je nadenkt over je leven. Bijvoorbeeld een dagboek schrijven zorgt ervoor dat je bewust leeft.

5.    De vijfde regel is dat je leert te vertrouwen in jezelf en dat je gelooft dat je goed bent zoals je bent.

Dit waren de 5 regels om aardig voor jezelf te zijn.

 

8. SLOT

Dit was mijn spreekbeurt over yoga. Ik hoop dat je er veel van geleerd hebt. (Dierendans uitdelen)

Zijn er nog vragen?


 

DE DIERENDANS

Stel je voor dat je een slang bent die rustig in zijn holletje ligt. Je hoort het geluid boven de grond. Je komt langzaam met je hoofd omhoog om te kijken wat er aan de hand is. Met een sissend geluid komt je naar buiten. Je strekt je bovenlichaam omhoog en steun op je armen. Kijk links en rechts over je schouders. 


 

 

De slang verandert in een hond.  Breng je billen omhoog, strek je benen. Kom in de hondhouding door op handen en voeten te staan en kijk zoveel mogelijk naar je navel.

 

 

 

De hond wordt een kikker door naar voren naar je handen toe te springen. Spring een aantal keer snel als een kikker omhoog.
 

Ga op je knieƫn zitten en strek je armen naar achteren langs je lichaam. Je zit nu in de muis-huiding. Leg je voorhoofd op de grond en sluit je ogen. Je bent nu een muisje dat uitrust in zijn holletje.


 

Je komt langzaam omhoog en verandert in een boom. Je armen komen eerst omhoog, dan je lichaam, je strekt je benen en tot slot hef je je hoofd op. Je staat nu rechtop. Zet je gewicht op je linkerbeen en zet je rechtervoet aan de binnenkant van je linkerbeen. Blijf even stevig staan als een boom. Doe de oefening opnieuw en wissel op het eind van been. 

 




Privacy Copyright Spreekbeurtenstartpagina.nl