stoomlocomotieven
(als je afbeeldingen nodig hebt dan moet je die er zelf even bij zoeken via Google)
stoomlocomotieven
werkstuk groep 5
juni 2009
Inleiding
In de jaren 50-60 van de 19e eeuw was de kindertijd van de stoomlocomotief. De kinderen vonden dat leuk, ook de kleine kinderen. De ouders vonden het ook leuk Gek he. Ik, Mees, vind het ook gek.
Ik koos dit werkstuk, omdat ik veel van stoomlocomotieven houd.
Stoomlocomotieven zijn leuk voor iedereen, ook voor volwassenen.
Je moet alleen soms hoesten van de stoom. Maar dat is niet erg.
Inhoud
Inleiding pagina 3
Inhoud pagina 4
Hoofdstuk 1. Geschiedenis van de stoomlocomotief pagina 5
Hoofdstuk 2. Hoe zien stoomlocomotieven er uit pagina 6
Hoofdstuk 3. Hoe werkt de stoomlocomotief pagina 7
Hoofdstuk 4. Speelgoedstoomtreinen pagina 8
Referenties pagina 9
Hoofdstuk 1. Geschiedenis van de stoomlocomotief
De eerste stoomlocomotieven waren er in 1829 . Het was toen moeilijk om ze te maken, omdat de onderdelen moeilijk waren te vinden. Veel ijzer zat nog onder de grond. Toch kon Richard Trevithick ze maken en hij deed het in Engeland. Hij was de zoon van iemand die heel veel over mijnbouw wist en zag voor het eerst stoommachines in de mijnen. Hij probeerde de machine sneller beter en krachtiger te maken. Toen zette hij de machine op wielen en reed er mee door de straten, het leek op een auto. Hij bracht de stoommachine terug naar de mijn en dacht opeens ik kan hem op de rails zetten. Toen heette het een trein. Daarvoor werden de mijnkarretjes door paarden getrokken. Een paard kon een kar trekken. Maar de trein kon er wel tien trekken. Dat was heel handig.
O, ik vergeet bijna iets over de rails te vertellen.
De rails was heel moeilijk te maken.
Het moest ook naar de goede plek worden geduwd.
En dat was heel veel gedoe.
Dat lukt wel dachten de mensen vroeger.
Hoofdstuk 2. Hoe zien stoomlocomotieven er uit
Stoomlocomotieven zijn er in alle kleuren; rood, groen, geel, maar de meeste zijn grijs of groen. Ze zijn heel bijzonder want ze gaan op stoom.
Voordat je kon rijden moest je eerst veel kolen hebben.
De kolen had je nodig voor het vuur.
Anders gaat het vuur uit dan is er geen druk en dan kan hij niet rijden.
Want door de druk gaat er iets draaien en daardoor de wielen ook. Je ziet dus altijd de aandrijfas bij de wielen
Hier onder zie je een paar stoomlocomotieven. Je ziet, ze zijn er in alle kleuren.
een grijze een groene
een rode
een blauwe
en een gekleurde
Hoofdstuk 3. Hoe werkt de stoomlocomotief
De stoomlocomotief ziet eruit alsof er niet veel onderdelen aan zitten, maar er zitter heel veel onderdelen aan.
De kolen, het ijzer, het vuur, dat weet iedereen.
Het belangrijkste van de stoommachine is de stoomschuif.
Die gaat heen en weer door de verse stoom die er in komt en de afgewerkte stoom die er uit gaat. Er is een balk, de aandrijfas, die van de stoomschuif naar de wielen gaat. Daardoor gaan de wielen draaien. De stoom ontstaat doordat de steenkool wordt verbrand. Hierdoor door wordt het water verwarmt. Het water gaat koken, daardoor ontstaat er stoom. Die gaat naar de cilinder.
Omdat de stoom in de cilinder gaat, gaat de stoomschuif heen en weer. Door de aandrijfas gaan de wielen draaien.
Hij is heel sterk. Hij kan wel dertig karren treken.
Dat is wel handig want ze konden toen opeens veel meer vervoeren.
Hoofdstuk 4. Speelgoedstoomtreinen
Er zijn heel veel soorten speelgoed stoomtreinen.
Ik zeg er een paar op.
Thomas de stoomlocomotief, elektrische stoomlocomotieven.
Er zijn er nog veel meer.
Kinderen zoals ik weten er nog een heleboel.
Ik ga ze niet allemaal vertellen want dan ben ik drie uur bezig.
kijk op: www.speelgoedstoomtreinen.nl
Dan zie je het zelf.
Er zijn rode, blauwe.
Er zijn er nog veel meer.
Mooie, niet mooie.
Maar het blijven stoomlocomotieven.
Leuk he, spelen maar.
Referenties
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomlocomotief
http://modelbouwatelier.nl
stoomtreinen uit de hele wereld, Colin Garratt.
www.speelgoedstoomtreinen.nl